Boekenkast

Lezen is stom!

Vandaag werd de deur opengedaan door het neefje van M.  Zes jaar oud en erg nieuwsgierig naar wat ik dan eigenlijk wel kwam doen. E.e.a. uitgelegd en ik vroeg hem of hij erbij wilde komen zitten en dat wilde hij wel. Samen doken ze in de tas met boeken, waar ook deze keer het boek over de prinses met de lange haren in zat en er ook als eerste werd uit gehaald. Ik vroeg M. of ze aan haar neef wilde uitleggen waar dit boek over ging en dat deed ze met volle overtuiging. Enthousiast bladerde ze door het boek en vertelde het verhaal op haar eigen manier aan de hand van de grote platen. Deze keer heeft ze dus eigenlijk zelf een beetje voorgelezen en zonder dat ze er erg in had, waren we met taal bezig. Zo kan het dus ook.
Ik vroeg of haar neef misschien wat wilde lezen, maar dat wilde hij niet, dus snel een ander boek uitgezocht. Over de koe (Liselotte) die de post ging bezorgen. M vond het een leuk verhaal, maar zodra het boek uit was, zei de neef dat hij eigenlijk wel wat anders wilde doen. Ik vroeg hem of hij hobby’s had. “Ja, dansen en zingen”, was zijn antwoord. Toen ik vroeg of hij iets wilde zingen, zei hij dat hij wel wilde dansen. Onder aanmoediging van zijn tante, nichtje “M”, zijn eigen moeder en “voorleesjuf” Jolanda begon hij te dansen. Tijdens het dansen besloot hij alsnog, zei het onverstaanbaar, te gaan zingen.  Na afloop vroeg ik hem waar het lied over ging. “Oh, nergens over, ik maakte zomaar wat geluiden”. En ik maar denken dat hij iets in het “Dari” zong. Tijd voor applaus en hierna ging het gesprek weer over lezen. Zijn moeder vertelde dat hij logopedie kreeg. Hij vond het maar niets, boeken waren saai, lezen is stom. Hier hebben we met zijn allen even over zitten praten. En weer realiseerde ik mij, dat ik aan M. een hele makkelijke leerling heb. Ze is enthousiast, vindt boeken leuk en staat er in ieder geval voor open. Ik ben benieuwd of ik iemand als haar neef ook zou weten te enthousiasmeren.
Afgesproken dat we de volgende keer met zijn drietjes naar de CODA zullen gaan. Dit is voor M. de eerste keer, hoe zal ze het daar vinden?